Chętnie dziś stosowany w świecie jubilerstwa termin multigem stanowi słowną hybrydę angielskich wyrazów multi (wielo-) oraz gem lub gemstone (klejnot, kamień jubilerski). Termin odnosi się do wyrobów biżuteryjnych, których konstytutywnym elementem są fantazyjnie połączone kolorowe kamienie szlachetne. Wizualna moc tych jubilerskich przykładów opiera się na odpowiednim doborze kolorystycznym kamieni, pasującej oprawie oraz przepustowości światła, które podbija efekt gry wykorzystanych barw.

Pastelowe odcienie multigemów

Najczęściej stosowanymi kamieniami są te o odcieniach pastelowych, przede wszystkim więc akwamaryny, cytryny, różowe turmaliny, ametysty czy perydoty. Dodatkowej brylancji dodają kompozycji umieszczane gdzieniegdzie diamenty, które potęgują efekt świetlistości przedmiotu. Rzadziej spotykane są przykłady wykorzystujące klasyczne kamienie kolorowe – m. in. szmaragdy, szafiry czy granaty – wynika to przede wszystkim z faktu, że multigemy są biżuterią przypisaną okresowi letniemu, w którym dominują lekkie, słoneczne gamy kolorystyczne. Fakt ten nie oznacza jednak, że nie pojawiają się w zestawieniach multigem kamienie o głębszych, ciemniejszych barwach.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą poaukcyjną KAREA Gemstone Space, w skład której wchodzą m.in. jubilerskie przykłady multigem. Przedmioty są dostępne stacjonarnie w Galerii przy Al. „Solidarności” 93, na stronie internetowej KAREI oraz na platformach One Bid Art Info.

Regard Rings

Prawdopodobną genezą dla biżuterii multigem są tzw. Regard Rings – pierścionki, których układ formalny opierał się na sąsiadujących ze sobą kolorowych kamieniach. Począwszy od lat 20. XIX wieku, na kanwie nurtu sentymentalizmu, poszukiwano pierścionków wysadzanych kamieniami, których pierwsze litery nazwy składały się na imiona lub istotne dla osoby noszącej go słowa. Kompozycje te wyewoluowały i na początku epoki wiktoriańskiej Regard Rings traktowano jako pierścionki zaręczynowe. Charakteryzowały się rzędem pięciu, ułożonych horyzontalnie kamieni, których pierwsze litery nazw układały się w słowo regard (szacunek)rubin (ruby), szmaragd (emerald), granat (garnet), ametyst (amethyst), rubin (ruby) i diament (diamond).

Regard Ring z epoki wiktoriańskiej; źródło: domena publiczna

Guy Laroche

W kolekcji KAREA Gemstone Space znajduje się kilka interesujących przykładów biżuterii multigem, na szczególne uznanie zasługuje jednak naszyjnik zaprojektowany w domu mody Guy Laroche. Stanowi bowiem egzemplifikację biżuterii posiłkującej się rozwiązaniami obecnymi w modzie, przetwarzającej formy typowe dla ubrań w realizację jubilerską.

Modysta Laroche

Guy Laroche (1921-1989) jest dziś uznawany za jednego z najwybitniejszych współczesnych projektantów mody, który w swoich projektach łączył ducha haute-couture z praktycznymi metodami krawiectwa prêt-à-porter. Swoją karierę rozpoczął w 1949 roku jako asystent modysta paryskiego projektanta Jeana Dessèsa. W 1955 roku wyjechał do Stanów Zjednoczonych, w których po raz pierwszy miał styczność z manufakturowymi metodami krawiectwa ready-to-wear, zakładającego powszechną dostępność ubrań powstałych z gotowych, standaryzowanych elementów. W drugiej połowie lat 50. powrócił do Paryża i założył własne atelier, z którego wychodziły oryginalne projekty haute-couture.

Guy Laroche przed swoim atelier; źródło: domena publiczna
Głębokie dekolty, intensywne kolory

Znakiem rozpoznawczym Laroche’a były głęboko wycięte dekolty i plecy w damskich sukienkach. W swojej pierwszej kolekcji przywrócił do mody łączenie intensywnych kolorów takich jak cyklamenowy, turkusowy, pomarańczowy czy topazowy. W tym doświadczeniu należy upatrywać początku color blockingu w krawiectwie high-fasion, spopularyzowanym w następnych dekadach w modzie powszechnej.

Kadr z filmu Le Grand Blond avec une chaussure noire (Tajemniczy blondyn w czarnym bucie, 1972) przedstawiający Mireille Darc w wysmakowanej sukience projektu Guy’a Laroche’a. Dekolt na plecach aktorki stał się ikoniczny i wpisał dzieła mody Laroche’a w popkulturę; źródło: domena publiczna
Ready-to-wear

Pobyt w Ameryce pozostawił jednak w artyście ślad, bowiem w 1961 roku, po otwarciu nowego butiku przy 29 avenue Montaigne, zaprezentował swoją pierwszą kolekcję całkowicie poświęconą projektom ready-to-wear.

Naszyjnik Laroche’a

W następnych dekadach Laroche zajął się tworzeniem luksusowych zapachów, a także rzemiosłem artystycznym. Jego projekty biżuteryjne, podobnie jak przykłady krawieckie, operują prostymi formami zdominowanymi przez kolor. Zgeometryzowany, asymetryczny kształt obecnego w naszej kolekcji naszyjnika pozostaje jedynie pretekstem dla szeregu kolorowych kamieni (multigems), znakomicie wybrzmiewających w złotej oprawie.

Galeria Multigem

Naszyjnik multigem, Guy Laroche, XX/XXI wiek
Naszyjnik multigem, Guy Laroche, XX/XXI wiek
złoto pr. 0,750, 6 bagiet prostokątnych, stopniowanych: topaz, perydot, cytryn, ametyst, turmalin, cytryn, wymiary: od 2,60 x 2 mm do 3,20 x 2 mm, z integralnym łańcuszkiem o splocie wężykowym
długość regulowana, maksymalnie do 44,5 cm; masa: 8,33 g
Wisiorek z łańcuszkiem multigem, XX wiek
Wisiorek z łańcuszkiem multigem, XX wiek
złoto brak pr., 9 kamieni kolorowych w szlifach okrągłych fasetowanych: 3 ametysty ł. ~ 0,15 ct, 2 topazy ł. ~ 0,30 ct, 2 cytryny ł. ~ 0,30 ct, 2 perydoty ł. ~ 0,30 ct, łańcuszek o splocie kostkowym, żółte złoto pr. 0,750
długość: 42,5 cm; masa: 2,97 g
Bransoletka multigem, Włochy, XX wiek
Bransoletka multigem, Włochy, XX wiek
złoto pr. 0,750, 2 ametysty, 2 szmaragdy, 2 szafiry, 2 granaty, 2 topazy, kamienie w szlifach owalnych fasetowanych ł. ~ 10,00 ct, 30 diamentów w szlifach bagietowych ł. ~ 0,60 ct I-J/P
długość: 19,5 cm; masa: 10,23 g;
stan zachowania: szufladka w zapięciu wtórna, niższej próby
Długie kolczyki multigem, XX wiek
Długie kolczyki multigem, XX wiek
białe złoto pr. 0,750, 2 cytryny w formie owalnej ł. ~ 10,00 ct, 4 akwamaryny prostokątne ł. ~ 5,50 ct, 2 ametysty okrągłe ł. ~ 4,50 ct, 2 różowe turmaliny owalne ł. ~ 3,50 ct, 8 brylantów ł. ~ 0,30 ct G-H/VS
długość: 6,5 cm; masa: 15,12 g
przedmiot sprzedany

Julia Majewska

historyk sztuki i architektury, absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego

Bibliografia:

The lost history of Regard Rings & why we should bring them back, https://catherinehillsjewellery.com/blogs/news/designer-s-notebook-the-story-of-regard-rings [dostęp: 09 II 2021].

A. Rapin, Interview with Fashion Designer Michel Klein, „Label France magazine”, No. 23, March 1996.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud